keskiviikkona, helmikuuta 07, 2007

Historia-ajattelun taitoon bloggaamalla

Tulipa oivallinen esimerkki Ihastjärveltä! Siellä on monipuolisella tavalla luotu Hysteriahistoria-blogia. Oppilaat kirjoittavat eläytyen tutkimuskohteena olevaan historialliseen Kreikkaan roolihahmojen kautta, kirjoittamalla tietoaineistoihin perustuvia kuvauksia, tekemällä toinen toisilleen tehtäviä. Tässä on näytiksi oikeaa blogipedagogiikkaa. Mari-opettaja toteaa, että tekstien taso on kohonnut ja välineenhallinta parantunut koko ajan.

Historia-ajattelun taju vaatii ajatushyppyjä. Itse huomaan usein koulussa, että jotain on kadonnut. Ihmisillä on suuria vaikeuksia hypätä ajatuksissa taaksepäin. Elämme voimakkaasti nykyhetkessä ja nojallaan tulevaisuuteen. Menneisyys, kun puhutaan satoja ja tuhansia vuosia taaksepäin, on sirpaleista, ohutta ja jäsentymätöntä. Aikajana-ajattelua on vaikeaa opettaa. Lukiossa aikajanaa tarvitaan lähes jokaisessa oppiaineessa, ei pelkästään historiassa. Blogipapukaijamerkki Ihastjärvelle historian elävöittämisestä!! Ja tietysti aivan erityisesti oivaltavasta blogien opetuskäytöstä.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tuo aikajana-ajattelu on todella valaisevaa. Meillä maalattiin myös luokan seinään syksyn aluksi aikajana. Sinne on nyt sit lisäilty pitkin vuotta tavaraa ja tapahtumia. Muutakin kuin historiaa.

... ja kaikki tämä sai alkunsa koulun hyvin vanhasta, historiallisesta, ja ylivaikeasta hissankirjasarjasta, jonka takia oli pakko tehdä peliliikkeitä.. uuteen kirjaan kun ei ollut varaa.

Anonyymi kirjoitti...

liian nopeaa lähetystä.. edellinen siis multa
M

Anonyymi kirjoitti...

Annoin kuluneessa jaksossa lukiolaisille mahdollisuuden tehdä kurssityönsä blogimuotoon. Hasardimaantieteen ja ympäristöekologian kursseilla oli yhteensä 80 opiskelijaa. Ajattelin kokeilla ideaa alkuvaiheessa niiden kanssa jotka jo lukevat ja ehkä kirjoittavatkin blogeja.

Ei yhtään blogiatyötä. Yksi työ kotisivuilla. Muut printtejä. Kynnys uuteen käytäntöön tuntuu olevan korkealla. Tulevissa jaksoissa höyläämme kynnystä.

Hienoa historiaa näyttää syntyvän. Miksei syntyisi maantiedettä viisi-kuusi vuotta vanhemmilta?

Anonyymi kirjoitti...

Tuota aikajana-ajattelu voisi tehdä digitaalisestikin. Tällöin saadaan linkitettyä ja upotettua enemmänkin asiaa. Tässä KoolMovesilla (sopii työkaluksi myös oppilaille hinta kouluille 10€/kone)tehtyjä aikajanoja

Median aikajana

Viestinnän aikajana