lauantaina, lokakuuta 30, 2010

Lupamaksuja vai mainoksia? Ilmaisnetti vipattaa silmissä

Verkkomainonnan alkuaikoina hyppivät, pomppivat ja räikeät mainokset häiritsivät nettisivujen hahmottamista. Nettimainonta on lisääntynyt, mutta kuten Deloitten äskeinen tutkimus antoi viitettä, ihmiset kiertelevät ärsyttävää verkkomainontaa. Epäillä sopii kyllä tutkimuksessa povattua sosiaalisen median roolikasvua mainonnassa. Suodattaminen ja ärsyttävien sisältöjen kiertäminen on helppoa sielläkin.

Käytän itse selaimillani (Chrome ja Firefox) Adblock-liitännäistä. Hyvin toimii. Ei ole haittaa vipattavista mainoksista. Esimerkiksi mainio SlideShare-palvelu koristaa sivujaan todella massiivisilla mainosbannereilla, mukana myös liikkuvia elementtejä, huh huh.

Tältä näyttää SlideShare ilman mainossuodatinta:


Ja tältä sama sivu näyttää Adblock-suodatuksen kanssa:

Toki palveluntarjoajien pitää saada osansa. Onhan lähes kaikissa lehdissäkin mainoksia, samoin televisiossa ja radiossa. Mainoksilla on tutkitusti vaikutuksia meihin ihmisiin. Emme usein edes havaitse, miten markkinointi ui mediasisältöihin ja niistä kulutusvalintoihimme. Kaupalliset radiot ovat lähestulkoon pelkkää pitkää mainosta. Yhä useammin myös elokuvat samaa linjaa.

Qaikussa oli taannoin lyhyt keskustelu siitä, miten hankalat valikot ja silmille hyppivät mainokset estävät palvelun käyttämisen. Monet somepalvelut ovat pyrkineet minimalismiin eikä esimerkiksi Google massiivisena mainostoimistona suosi vilkkuvia ja kookkaita bannereita.

Itse voisin maksaa jopa pientä käyttömaksua mainoksettomasta netistä. Tykkäisin jopa kaikenkattavasta mediamaksusta, joka sisältäisi ihan kaiken maksullisen digitaalisen informaation. Jos taustalla tulonjako perustuisi sitten sisältöjen käyttömääriin, olisi kovin kuluttajaystävällistä.

Ei kommentteja: