tiistaina, marraskuuta 16, 2010

Vanha tvt-virsi, mikä tästä tekee niin hidasta?

Luin päivällä OKM:n tuoreen muistion Koulun tietoyhteiskuntakehittäminen 2020 ja mietin, että miten tämä teksti on niin tuttua. Toki asiat ovat tuttuja, mutta oli siinä muutakin. Nimittäin kirjoitin ihan samoista asioista keväällä 2007, siis himppusen vaille 4 vuotta sitten, alueellisen verkko-opetuksen kehittämishankken päättyessä.

Tällaista tekstiä esimerkiksi:

Verkko-opetuksella saavutetaan kaksi nykyisin tärkeänä pidettyä koulutuksen tavoitetta: oppimisen henkilökohtaistaminen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen eli yhteistyö- ja ryhmätaitojen kehittäminen. Verkko-opetuksen kehittäminen on aina samalla kokonaisvaltaisesti koulun toimintakulttuurin ja opetustyön kehittämistä. Hyvin järjestetty verkko-opetus ohjaa luontevasti aktiiviseen oppimiseen ja tukee myös eri tavoin oppivia

Koulujen välillä on suuria eroja tieto- ja viestintätekniikan käytössä. Myös opettajien taidot vaihtelevat. Kehittäjäkouluissa ollaan pitkällä, kun samaan aikaan toisissa kouluissa tieto- ja viestintätekniikkaa ei käytetä juuri ollenkaan. Tästä syystä opettajien täydennyskoulutus on erityisen tärkeää. Alueellinen tvt-strategia ja yhteiset päätökset edistävät oppijoiden tasa-arvoa ja tukevat koulujen hallinnollista kehittämistä.

Kirjoitin silloin aikoinaan neljä opasta: oppijalle, opettajalle, opolle ja päättäjälle. Kaikki ovat ladattavissa muinaiseen blogimerkintään sijoitetusta Boxnetistä ja päättäjäopas myös hieman varhemman bloggauksen liitteenä. Julkaisin nyt tuon päättäjäoppaan tekstin ja osia kuvituksesta Scribdiin, jos ketä kiinnostaa.

Tvt opetuksessa – opas päättäjille, kevät 2007

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Samaa mietin itsekin, kun samaista raporttia luin. Muutos tuntuu olevan todella hidasta. Tapahtuuko kehitystä vasta sitten, kun jo syntymästään saakka verkon äärellä kasvaneet tulevat työikään - mene ja tiedä.

Kari Rajala kirjoitti...

Ehkä suurin ongelma, että raportteja ja puhetta on paljon, mutta näyttöjä vähän. Puuttuu siis esimerkkejä hyvin onnistuneista käytänteistä. Paljon on neuvoja, että tätä ja tätä voisi hyödyntää, mutta konkreettiset esimerkit puuttuvat - seillaiset, joista oppilaat ja opiskelijatkin ovat aidosti innostuneita.

Tuija Aalto kirjoitti...

Joo, ja vaatii ihan älytöntä mielenmalttia olla sitten innostunut niistä asioista kun ne lopulta lähtevät rullaamaan. Jos itse on jo vähän että, hei, n.y.t.k.ö. te jo tajuutte.

Mutta ajoitus on ihme juttu, sen on vaan olatava kohillaan. Liian aikainen lintu kiekuu keskenään, sen saa edistysnälkäinen muutosagentti tuta.

Mutta sinun toimintatapasi on minusta ollut juuri sellainen kuin pitääkin: kertoo muillekin, mikä on mahdollista, mutta ei jätä siihen, vaan näyttää myös, itse tekemällä. Onnistumisista saavat sitten muutkin vihiä.